fbpx

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie krwi?

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie krwi?

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie krwi?

Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie krwi?

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Czy wiesz jak prawidłowo mierzyć ciśnienie tętnicze? Warto to robić od czasu do czasu, nawet jeżeli nie masz stwierdzonych problemów z sercem a jeśli cierpisz na nerwicę lękową, to znajdziesz tu wskazówki, jak mierzyć ciśnienie, by nie oszaleć.

Jaki ciśnieniomierz?

Zacznijmy od zakupu odpowiedniego ciśnieniomierza i mam tu na myśli przemyślany zakup. Czyli nie wpadamy do pierwszej napotkanej apteki i nie kupujemy czegokolwiek. Wybór jest bardzo duży, ale nie zawsze najdrożej znaczy najlepiej. Do zastosowań domowych skupimy się na ciśnieniomierzach elektronicznych. Istnieją dwie możliwości, nadgarstkowy oraz naramienny. Ten pierwszy na pewno jest wygodniejszy, ale mniej dokładny od naramiennego. Należy jednak podejść do tematu ze zdrowym rozsądkiem, bo jeżeli nasze serce jest zdrowe, ewentualnie towarzyszy nam lekkie nadciśnienie, to ciśnieniomierz nadgarstkowy będzie w zupełności wystarczającym i najbardziej komfortowym rozwiązaniem. Taki kompaktowy ciśnieniomierz łatwiej spakować do małej torby i wziąć na przykład w podróż.

Nowoczesne, zwykle droższe ciśnieniomierze potrafią również z dużą dokładnością wykazać nieprawidłową pracę serca w postaci arytmii i jest to świetna opcja dla osób bardzo aktywnych fizycznie oraz z problemami mięśnia sercowego. Wszystko zależy od potrzeb i naszego budżetu. Ciekawym rozwiązaniem uzupełniającym dla aktywnych lub/oraz z problemami ciśnieniowymi może być smartwatch z funkcją EKG i tu obecnie jedyne sensowne opcje są tylko dwie. Samsung Watch oraz Apple Watch, przy czym ten drugi potrafi wykryć również nieprawidłową pracę serca, co podobno uratowało już co najmniej dwie osoby. Niestety są to dość drogie urządzenia. Trzeba mieć także na uwadze, że ich dokładność może być w niektórych sytuacjach dyskusyjna.

Do kontroli pulsu całkiem dobrym pomysłem będzie zakup smartbanda, bo to dobra, dużo tańsza alternatywa dla smartwatcha. Zrobiłem szybki test, dokonując po dwa pomiary rano i wieczorem na zwykłym ciśnieniomierzu i opasce Xiaomi Mi Band 2. Wyniki za każdym razem różniły się jedynie o 2-3 punkty w stosunku do tego, co pokazywał ciśnieniomierz, a więc nie ma tragedii. Być może za jakiś czas dokonam bardziej szczegółowego testu kilku smart bransoletek i ciśnieniomierzy.

Co wyczytamy z ciśnieniomierza?

Wszystkie ciśnieniomierze wyświetlają wyniki pomiarów niemal identycznie i z podstawowych informacji, jakie zobaczymy na wyświetlaczu, będą to na pewno, skurcze i rozkurcze serca oraz puls. Poniżej grafika z objaśnieniem.

Normy ciśnienia tętniczego

Optymalne 120/80

Prawidłowe 120-129/80-84

Wysokie prawidłowe 130-139/85-89

Nadciśnienie 1. stopnia 140-159/90-99

Nadciśnienie 2. stopnia 160-179/100-109

Nadciśnienie 3. stopnia 180/110

Jak mierzyć?

Pomiar można wykonać na obu rękach. Ważne, aby po wyborze tej konkretnej, konsekwentnie tylko na niej mierzyć ciśnienie, ponieważ na obu kończynach wyniki mogą się nieznacznie różnić. Najczęściej wybierana jest lewa ręka, natomiast kardiolodzy według zaleceń Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego powinni wykonać pomiar obu kończyn górnych.

Żeby uzyskać dokładne pomiary, należy robić je regularnie, z prawidłowo działającym sprzętem i według zaleceń producenta. Na początek sprawdź, czy baterie są naładowane. Niektóre ciśnieniomierze, zwłaszcza te tańsze, potrafią zakłamywać poziom baterii. Dlatego jeśli wyniki pomiaru zdają się być nieprawidłowe, zawsze dobrze mieć w zapasie zestaw nowych baterii i po ich wymianie zrobić ponowny pomiar.

Na około godzinę przed pomiarem nie spożywaj kawy, energetyków, alkoholu i innych środków stymulujących. W przypadku alkoholu nawet po godzinie wyniki mogą być znacząco zawyżone, dlatego mam tu na myśli godzinę po jednym piwie czy lampce wina, nie więcej. Z papierosami jest podobnie. Ich uspakajający wpływ na nasz organizm jest złudny, dlatego je również należy odstawić na co najmniej godzinę. O narkotykach nawet nie wspominam, bo odpowiedź jest oczywista. Podobnie z trawą, która może znacząco przyspieszyć akcję serca. Więc jeśli się upalisz, to mierzenie ciśnienia nawet na drugi dzień pokaże zapewne wysoki wynik i jest to normalne.

Po wysiłku, zanim zmierzysz ciśnienie, odczekaj spokojnie 10-15 minut w pozycji siedzącej z oparciem pleców. Pozwól organizmowi uspokoić się, bo aktywność fizyczna pobudza wiele narządów i w związku z tym zachodzi dużo procesów chemicznych, przez co serce musi pompować znacznie więcej krwi niż w stanie spoczynku.

Gdy zależy Ci na możliwie najdokładniejszych wynikach to zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Nadciśnienia Tętniczego, mierz ciśnienie 2 razy dziennie, po dwa pomiary jeden po drugim w odstępie 2-4 minut i tak przez 6-7 dni. Ustal sobie konkretne przedziały czasowe, przykładowo z rana postaraj się wykonać pomiar między godziną 8:00 a 9:00 i wieczorem między 19:00 a 20:00. Ważne, aby przed pomiarem nie zażywać żadnych wcześniej wspomnianych środków stymulujących, a także nic nie jeść i nie brać leków mogących wpłynąć na pomiar. Dzięki temu wykluczysz ewentualne błędy pomiarowe i zdołasz wyciągnąć wiarygodną średnią, a także najniższy i najwyższy wynik w określonych porach co ułatwi diagnozę Twojemu kardiologowi.

Jak robić pomiary z nerwicą?

Obawy o stan zdrowia serca, gdy zmagasz się z zaburzeniami lękowymi, są jednymi z najczęstszych i najbardziej uporczywych jej dolegliwości. Nerwica potrafi wywołać kłucie w okolicy mostka, jak również kołatanie serca, które natychmiast przywodzi na myśl stan zawałowy i generuje lęk zwiększający ciśnienie krwi. To z kolei prowokuje częste mierzenie ciśnienia i powoduje przewlekły stres, co w perspektywie dłuższego czasu może nieść ze sobą przykre konsekwencje zdrowotne. Dlatego po pierwsze musisz sobie uświadomić, że nic ci nie grozi, wcześniej warto to potwierdzić u kardiologa. Po drugie musisz nauczyć się radzić z emocjami dnia codziennego. Ogranicz mierzenie ciśnienia i rób to od czasu do czasu, powiedzmy raz w miesiącu, warto mierzyć regularnie ciśnienie przez 4-5 dni i robić kontrole kardiologiczne co pół roku. To powinno Cię znacząco uspokoić, a w połączeniu z konsekwentną pracą nad swoimi emocjami da pozytywne efekty nie tylko dla Twojego zdrowia psychicznego, ale również fizycznego.

Przed każdym pomiarem zrelaksuj się, włącz spokojną muzykę, usiądź wygodnie i myśl o czymś przyjemnym. Natomiast podczas samego mierzenia nie spoglądaj na wyświetlacz do czasu zasygnalizowania zakończenia pomiaru. Skup swoją uwagę na czymś innym, np. słowach piosenki, lub ciekawym artykule z zaznaczeniem, że nie prowokuje on silnych emocji (czyli polityczne raczej odpadają). Spoglądanie na wyświetlacz z szybko zmieniającymi się cyframi może skutkować przewidywaniem wysokiego lub zbyt niskiego wyniku i tym samym niepotrzebnym stresem, który w konsekwencji doprowadzi do zaniżenia lub zawyżenia pomiaru.

Jeśli po wskazanych wyżej kilku dniach regularnego mierzenia wyniki wykraczają poza normę, należy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, a najlepiej kardiologa, ale bez paniki! Jeżeli czujesz się dobrze, a wyniki nie znajdują się w skrajnej granicy, to nic Ci najprawdopodobniej nie grozi, ale nie bagatelizuj sytuacji. Serce to bardzo ważny i czuły narząd, o który należy dbać zarówno fizycznie jak i psychicznie.

Przy zdrowym sercu, bez znaczącej nadwagi wysokie ciśnienie nie będzie od razu niebezpieczne dla życia. Często nim pojawi się realne zagrożenie, mijają lata, co nie znaczy, że należy czekać na poważne objawy. Lepiej zapobiegać niż leczyć, zwłaszcza przy nerwicy!

Nerwica może być znaczącym czynnikiem zwiększającym ciśnienie krwi, co w połączeniu z nadciśnieniem bywa uporczywe. Fakt ten potwierdził mi zarówno kardiolog jak i psychiatra. Bywało, że moje ciśnienie utrzymywało się na poziomie 170/90, a średnio było to 145/85. Raz zmierzyłem ciśnienie w trakcie ataku paniki i na wyświetlaczu widniało 190/100. Sporo i w przypadku osób, które jeszcze nie radzą sobie z nerwicą, może to skończyć się zbędną wizytą w szpitalu. Podsumowując, najważniejsze, to mieć serce pod kontrolą, ale bez przesady. Kolejna kwestia, to poznać nerwicę i zacząć nad nią pracować poprzez zrozumienie, nie leki, które maskują problem, aczkolwiek mogą być istotnym ułatwieniem terapii. Po więcej o podstawach z nerwicą zapraszam do innego mojego artykułu O nerwicy słowem wstępu.

Źródła
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Autor
Namir

Namir

Grafik i projektant UI/UX z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. Prywatnie miłośnik informatyki, psychologii, astronomii, nowych technologii, a także zapalony kinoman i meloman.
Zobacz również